‪Google+‬‏ ‪Google+‬‏
כמה מילים על הנושאים החשובים באמת.
לפניות, שאלות, בקשות וסתם להגיד שלום - אשמח אם תיצרו איתי קשר בכתובת israelmakeupblog@gmail.com

30.8.2017

מדריך לפילינג - כימיקלי ופיזיקלי

בתקופה האחרונה אני מקבלת הרבה שאלות בכל הנוגע לנושא הפילינג ואיך יודעים את ההבדל בין פילינג פיזיקלי לפילינג כימיקלי. הזכרתי את זה פה ושם בפוסטים שעסקו בסקין קייר, אבל בעקבות כמה בקשות ספציפיות של קוראות לכתוב מדריך המוקדש רק לפילינג, החלטתי שהגיע הזמן להעניק לכל התחום הזה התייחסות נפרדת. 

נתחיל מהבסיס - מהו פילינג? המהות של כל פילינג, בין אם הוא כימיקלי או פיזיקלי, היא חשיפה של שכבות עור חדשות. עור הפנים שלנו מתחדש על בסיס קבוע וכדי שמרקם העור יהיה אחיד, אנחנו משתמשות בפילינג כדי להיפטר מהשכבות המתות והפגומות שנמצאות על פני השטח. 
באנגלית המונח הרווח הוא Exfoliation והוא תקף גם על מוצרים מסוג כימיקלי ופיזיקלי, למרות שבדרך כלל פילינג פיזיקלי יהיה מצויין ככזה (Exfoliator), לעומת מוצר טיפוח המכיל חומצה שלא יהיה מצויין כפילינג.

מה ההבדל בין פילינג פיזיקלי לפילינג כימיקלי? התשובה היא מאד פשוטה. פילינג פיזיקלי הוא פילינג המכיל רכיבים שיוצרים שפשוף על העור. כלומר, כל פילינג גרגרים מכל סוג שהוא הוא פילינג פיזיקלי. פילינג כימיקלי הוא פילינג שפעולת החידוש נעשית באמצאות שימוש בחומרים אשר מעודדים חידוש של תאי עור, ואנחנו בעיקר מדברות כאן על חומצות מסוגים שונים - חומצות AHA, חומצות BHA ורטינול. 


פילינג פיזיקלי
הדרך הכי טובה להדגים את הנקודה, היא באמצעות עזרים מוחשיים - כלומר, מוצרים. פילינג פיזיקלי, כאמור, הוא פילינג המכיל גרגרים, אבל לא רק. גם מגבות פנים שמנקים איתן את הפנים וגם מברשות מסוג קלאריסוניק נחשבות פילינג פיזיקלי, כיוון שהן יוצרות פעולה פיזית של שפשוף על העור והסרת תאים מתים.
אם תשאלו את רוב מומחי הסקין קייר וגם הגורוס שאני עוקבת אחריהן - רובם יגידו שפילינג גרגרים הוא לא מומלץ. הסיבה העקרית לכך היא שרוב המוצרים הנפוצים בשוק מכילים גרגרי פילינג מסוג נחות אשר שורטים את העור ופוגמים בו ומביאים לתוצאה ההפוכה של עור רגיז, יבש ומצולק. באופן גורף וחד משמעי עצתי לכן היא להמנע ממוצרי פילינג גרגרים של מותגים שניתן לקנות בפארם. רובם מכילים גרגרים העשויים מפלסטיק או מגרעיני פירות גרוסים שאגרסיביים מידי על העור ופוצעים אותו. 
+ אז האם להמנע בכלל מפילינג פיזיקלי? ממש לא. אם לא תעודדו את העור לפעילות של הסרת תאים מתים וחשיפת עור חדש שמסתתרים מתחת לשכבה העליונה, מרקם העור שלכן יהיה מחוספס. מי שמנסה להעלים צלקות של אקנה חייבת להשתמש בפילינג כלשהו כדי לצמצם את השכבה המצולקת של העור. 
+ איך יודעים איזה מוצר פילינג לבחור? הכל תלוי בצרכים ובסוג העור שלכן. 
אז דיברנו על שני סוגים של פילינג פיזיקלי - תרחיץ כלשהו, או מכשיר כלשהו כמו מגבת או מברשת לניקוי הפנים. 
ההמלצה הרווחת היא להשתמש במגבת פנים במהלך הניקוי הכפול כמכשיר ליצירת אפקט של פילינג (מגבות מוסלין עדינות מידי, אני מדברת על מגבות פנים קטנות רגילות מכותנה). כאשר משתמשים במגבת במהלך שגרת הניקוי, עושים זאת בתנועות שפשוף עדינות, וכך מסירים שכבות של תאי עור מתים. את המגבת זורקים אחרי כל שימוש לכביסה ולא עושים בהן שימוש חוזר. 
לחילופין - ישנן מברשות ניקוי כמו קלאריסוניק שמשתמשים גם בהן במהלך שלב הניקוי. הסיבה שאני לא אוהבת להמליץ על קלאריסוניק ולעולם לא אשתמש באחת כזו בעצמי, היא כי לדעתי המברשות שמשתמשים בהן שוב ושוב הן בעצם כר פורה לבקטריות, ולא נקיות כמו מגבת פנים שיצאה מהכביסה. 
לכאורה, אם אתן משתמשות באחת מהשניים כל יום בשלב הניקוי, אתן לא צריכות להוסיף גם תכשיר ניקוי המכיל פילינג פיזיקלי. אני, לעומת זאת, כן משלבת תכשירי ניקוי של פילינג פיזיקלי כפעמיים בשבוע משתי סיבות. הראשונה - אני אוהבת את התחושה של ניקוי עם פילינג גרגרים ובמיוחד בקיץ אני מרגישה שזה עוזר לי כפליים להפטר משכבות של זיעה ולכלוך שמצטברות על העור שלי. זה לחלוטין העדפה אישית שלי. הסיבה השניה היא, כי אני כל הזמן בתהליך להעלים צלקות וסימנים של פצעונים ישנים ולאחד את מרקם העור שלי, ולכן אני נותנת דגש מיוחד על הנושא של הסרה אקטיבית של שכבות עור.
+ למי אסור להשתמש בתכשירי ניקוי המכילים גרגרים? מי שסובלת מאקנה פעיל של פצעונים פתוחים, מי שיש לה עור יבש ומי שסובלת מעור רגיש שמגיב עם אדמומיות ופצעי סטרס בעקבות שימוש בפילינג אגרסיבי.
כל הנ"ל כן צריכים להשתמש באחת הדרכים החלופיות לפילינג פיזיקלי, כלומר מגבות פנים או קלאריסוניק ולפצות את העור אחר כך בעזרת מוצרי לחות והזנה מתאימים.

איך יודעים באיזה תכשירי ניקוי המכילים גרגרים כדאי לבחור? יש להמנע מכל דבר המכיל גרגרי פילינג מפלסטיק או מגרעיני אפרסק גרוסים. התכשירים המומלצים ביותר שלי הם של המותג Andalou שניתן להשיג באייהרב. 
Andalou Naturals, Facial Scrub, Lemon Sugar - המוצר המומלץ ביותר שלא מופיע בתמונה כיוון שסיימתי את המיכל שהיה לי. זה פילינג מבוסס סוכר, עדין במיוחד על העור כיוון שבמהלך פעולת השפשוף הסוכר נמס וכך לא פוצע את העור. מכיל גם תמציות לימון ובסך הכל מדובר במוצר מקסים, כייפי, יעיל ועדין ומומלץ לכל אחת שרוצה לשפשף אבל לא לקרצף. ניתן להשיג אותו באייהרב >> כאן.  
Andalou Naturals, Radiant Skin Polish, Chia + Omega - למי שרוצה פילינג טיפה יותר אגרסיבי, והפילינג שמופיע כאן בתמונה, הוא הפילינג צ'יאה של אנדאלו. הגרגרים הם שילוב של זרעוני צ'יה ואגוזי מלך גרוסים ומרגישים רכים על העור. בנוסף אליהם תמצאו שם רכיבים מעולים כמו כורכום, שמנים ותמציות שונות שמסייעות גם למנוע התייבשות של העור וגם להבהרה. פילינג מרוכז מאד, צריך להשתמש בכל פעם בכמות קטנה והעור מרגיש מאד חלק ונעים אחרי השימוש בו, עם אפקט הבהרה לאיזורים בעיתיים לטווח הארוך. ניתן להשיג אותו באייהרב >> כאן.
Pearl Powder של סבון - מוצר הפילינג האגרסיבי ביותר מבין החבורה כאן. מכיל רכיבי פנינים גרוסות. אני לא ממליצה עליו לבעלות עור רגיש או כאלה שלא אוהבות תחושה של פילינג קשוח מידי. 
Elemis Skin Buff - פילינג חלבי שמכיל גרגרים סינטטים שגרוסים מאד מאד דק וקטן ויוצרים מיקרו פילינג על העור. זה פילינג מעולה למי שיש נטייה ליובש ובכל זאת רוצה להשתמש במוצר גרגרים, כיוון שהוא מכיל חמאת שיאה ותמציות שמנים שמייסעות במניעת ההתייבשות של העור. זה פילינג מעט אגרסיבי, אבל לא מידי, ויתאים למי שרוצה להיאבק בצלקות ישנות. ניתן להשיג אותו באי-כמיסט >> כאן. 


פילנג כימיקלי
בחלק השני אנחנו נתמקד בקטגוריה של פילינג כימיקלי - כלומר, חומצות. 
דיברתי בבלוג הרבה על הנושא של חומצות, ולכן הפעם אני דווקא לא רוצה להרחיב על חומצות באופן ספציפי יותר מידי, כי באמת שהנושא כוסה כמעט מכל כיוון. 
+ חומצות AHA, חומצות BHA ורטינול יוצרים ריאקציה של התחדשות מואצת של העור והשרה של תאי העור המתים הישנים. פילינג כימיקלי הוא בעצם אנטי אייג'ינג, כיוון שהוא מונע מהעור להכנס למצב סטטי ולא להתחדש. בנוסף, פילינג כימיקלי הוא יעיל במיוחד בטיפול בפיגמנטציה הנוצרת כתוצאה מחשיפה לשמש או פיגמנטציה הורמונלית כמו מלזמה. 
+ נקודה חשובה מאד לציון - השילוב בין פילינג כימיקלי לפיזיקלי הוא טוב ואפילו מומלץ. כיוון שהחומצות השונות והרטינולים שרובנו משתמשות בהם במהלך שגרת הטיפוח שלנו יוצרות חידוש מואץ של העור, צריך לעזור לו גם להסיר את השכבות המתות באמצעות פילינג פיזיקלי. שילוב של השניים יוצר את התחושה של עור נעים, רך ואחיד במרקמו. 
+ מוצרי פילינג כימיקלי מגיעים בכל מיני צורות - מי פנים, קרמים, סרומים, משחות במרשם רופא ומסיכות. כל מוצר טיפוח שמכיל סוג של חומצת AHA (גליקולית, לקטית, מאנדלית ועוד) או BHA (סיליצילית) וכל מוצר רטינול הוא בעצם פילינג כימיקלי. 

נעבור כעת מוצר מוצר מהקולקציה שאספתי עבורכן, מלבד המסיכה הוורודה של לוריאל שבכלל הסתננה לתמונה בטעות ומכילה גרגרים ושייכת לקטגוריה של פילינג פיזיקלי. על המסיכה הזו אני לא ממליצה בכלל ותוכלו לקרוא בדיוק למה בפוסט >> כאן. 
Reviva Labs, 10% Glycolic Acid Cream - הקרם שנאמר עליו הכל. חומצה גליקולית בריכוזיות של  10% אשר שימוש יום יומי בה יגרום לעור שלכן להיראות חלק, אחיד וצעיר יותר לטווח הארוך. מוצר קסם, כתבתי עליו כבר אלף פעם. אם איכשהו קרה שפספסתן תוכלו לקרוא את המדריך לשימוש בה בפוסט >> כאן, ופוסט שאלות תשובות מורחב >> כאן.  את החומצה ניתן להשיג באייהרב >> כאן.
ALPHA-H | LIQUID GOLD - מוצר טיפוח המכיל ריכוז של 5% חומצה גליקולית ומגיע בצורה מיימית ויש לו סטטוס של מוצר קאלט לאורך שנים ארוכות. מוצרי חומצה גליקולית המגיעים בצורה של מים בדרך מכילים רכיבים משמרים כלשהם כמו אלכוהול או חומץ, ולכן אני פחות ממליצה עליהם. המוצר הזה ספציפית נותן תוצאות טובות ותוכלו לקרוא סקירה נרחבת שכתבתי עליו בפוסט >> כאן.  ניתן להשיג בקאלט ביוטי >> כאן. 
Earth Science, Radiant Skin Masque, Papaya-Glycolic - מסיכה שהזכרתי בקצרה בעבר, אבל אף פעם לא הגעתי לסקירה מלאה שלה. המותג Earth Science מתמחה במוצרים המכילים רכיבים פעילים שבאים לתת עבודה, ולא הרבה מעבר. כלומר, אין כאן הקפדה על ניחוחות נעימים או מרקמים מפנקים. הם אחראים על הסרום שאני משתמשת בו מידי לילה שמכיל חומצות AHA ו-BHA והוא סוס עבודה שהמלצתי עליו בפוסט >> כאן, אבל שמעתי לא פעם אחת שנשים מסויימות סולדות מהניחוח החמצמץ שיש לו, כיוון שאלה הריחות של החומצות ללא תוספת של בישום. המסיכה היא אותו סיפור, רק באקסטרים - מרקם וריח מחרידים, ברמה שהניחוח ממש גורם לי לדמוע מרוב שהוא חריף. זאת מסיכה המכילה אנזימים (פפאיה) וחומצה גליקולית ועוד תמציות ושמנים מסוגים שונים. המרקם שלה מאד סמיך והיא מתייבשת כמו חימר על העור ויש בה רכיבים שהם לא לגמרי גרוסים, אלא נראים ממש כמו חתיכות. בניגוד למסיכות חימר, היא לא מייבשת את העור, ואחרי ששוטפים אותה מתקבל עור מדהים, רך, נעים, נקי והבהרה משמעותית של פגמים. לכן יש לי יחסי אהבה שנאה עם המוצר הזה. מצד אחד, חוויית השימוש בו ממש לא נעימה, באופן חד משמעי. הריח הנוראי והמרקם הסמיך והגרגרי שקשה לשטוף מהפנים לא יוצרים פה חוויה שרוצים לחזור עליה בשנית. מצד שני, בכל פעם שאני משתמשת בה ומגלה את העור שלי מתחתיה אחרי ההסרה, אני נזכרת עד כמה זה מוצר פלאי. כך שהשורה התחתונה שלי היא כזו - אם חוויית השימוש של ניחוח ומרקם חשובה לכן, תתרחקו מהמסיכה הזאת בכל מחיר, כמו גם אם יש לכן רגישות לרכיבים אנזימטים או סבוריאה. אם אתן כן בקטע של חוויות אקסטרים, אתן יכולות לנסות אותה. ניתן להשיג אותה באייהרב >> כאן. 
Facial Renewal Peel של אהבה - מסיכת פילינג המכילה נגזרת של חומצה גליקולית, ויטמין E ו-C ותמציות של פירות הדר. זו מסיכה דביקה וסמיכה שמתחממת על העור (ולכן לא תתאים לסובלות מסבוריאה). אין בה שום גרגרים והמרקם שלה חלק לגמרי. אחת ממסיכות הפילינג האהובות עליי כיוון שהיא גם עדינה, אבל גם מצליחה לתת עבודה ולהשאיר את העור חלק מאד ונעים ולאחד את מרקמו. אם מקודם דיברנו על מסיכת פילינג שהשימוש בה היא חוויה אקסטרימית, הרי שזו נמצאת על הספקטרום השני של מסיכה נעימה וידידותית יותר למשתמשת. מומלצת לבעלות עור רגיל עד יבש שלא אוהבות פילינג גרגרים, אבל בכל זאת מחפשות לחזק את שגרת הפילינג שלהן עם מסיכה. כדי לראות ממנה תוצאות לטווח הארוך צריך להשתמש בה פעמיים בשבוע לפחות.
Juvena, Lifting Peeling Powder - כאן יש לנו דוגמה לאחד מאותם מוצרים שמתחילים כפילינג פיזיקלי, אבל עם השימוש בהם הופכים לפילינג כימיקלי. מדובר בפודרות פילינג שהדוגמה המפורסמת ביותר שלהן הוא פילינג אורז של דרמלוג'יקה. במגע עם המים הגרגרים הקטנטנים הופכים לעיסה לניקוי העור. אם אתן לא משתמשות בפילינג פיזיקלי מסוג כלשהו בשגרת הניקוי היומית שלכן (מגבת פנים או מברשת קלאריסוניק), אתן צריכות לאמץ מוצר פילינג כימיקלי מהסוג הזה כדי שיעשה את העבודה. הפילינג הספציפי הזה של יובנה לא כל כך מומלץ כיוון שהוא מכיל רכיבים כמו טלק ומקציפים. במקומו אני ממליצה בחום על הפילינג אורז אסטר C של GIGI אותו ניתן להשיג בגילטי >> כאן. 

לסיכום, בואו נעשה חזרה קצרה של החומר ונאחד בין חלק א' לחלק ב'. 
פילינג כימיקלי = חומצות ורטינולים.
פילינג פיזיקלי = פילינג גרגרים, מגבות פנים, מברשות קלאריסוניק. 
החומצות דואגות לעודד את העור לבצע פעולה של חידוש תאים, והפילינג הפיזיקלי דואג להסיר את השכבות המתות כדי לגלות את העור החדש מתחתיהן. שילוב של שני הסוגים הוא קריטי כדי להנות מהיתרונות המלאים שכל אחד מהם מציע, וכדי להגיע לתוצאה הסופית של עור במרקם אחיד, להעלים צלקות ולהבהיר כתמים ופיגמנטציה. 
ממה כדאי להזהר ולהמנע? 
+ תכשירי ניקוי עם גרגרים מסוג פלסטיק גס או גרעין אפרסק
+ עדיף להמנע מקלאריסוניק ולהשתמש במקום זה במגבת פנים בשיטת הניקוי הכפול. 
+ נשים הסובלות מסבוריאה צריכות להמנע ממסיכות פילינג מתחממות. 
+ אם יש לכן פצעי אקנה פתוחים ופעילים יש להמנע מתכשירי פילינג עם גרגרים.
+ אם אתן מרגישות יובש קיצוני, יש להמנע מתכשירי פילינג עם גרגרים. 
+ שימוש קבוע בפילינג כימיקלי, ובמיוחד אם משלבים אותו עם פילינג פיזיקלי, מצריך הקפדה על הגנה מהשמש כיוון שכל הזמן נחשפות שכבות עור חדשות.
+ יש להמנע מהגזמה של שילוב כמה מוצרי פילינג אחד אחרי השני, לדוגמה - תרחיץ גרגרים, אחריו מסיכת פילינג כימיקלי, אחריה טונר חומצה גליקולית ולסיום סרום רטינול. שילוב כזה יפשיט את העור שלכן ויערער באופן חמור את החומציות הטבעית שלו.
+ כל תגובה קיצונית שנוצרת לכן בעור כתוצאה משימוש בפילינג פיזיקלי או כימיקלי מצריכה הפסקה של שימוש במוצר. 

 אם יש לכן שאלות נוספות בנושא, אתן מוזמנות לכתוב לי בתגובות ואני אשתדל לענות על הכל!!

**הערה חשובה** בכל הנוגע לשאלות על המלצות למוצרים ספציפים, כל ההמלצות שיש לי נמצאות בפוסט הזה. נא לא לבקש המלצות להתאמה אישית של מוצרים. 

14 תגובות:

  1. פוסט מעולה כרגיל, תודה!
    השאלה שלי היא כזו - אם אני משתמשת במגבת פנים בשגרת הניקוי הכפול שלי, אני צריכה להשתמש גם בפילינג כימיקלי "עדין" יחסית כמו פילינג האורז של GIGI? או שזה יותר מדי? בכלל, מה התדירות שבה יש להשתמש בפילינג האורז (שאותו יש לי) אם לוקחים בחשבון שימוש יומיומי במגבת פנים? (העור שלי הוא מעורב-שומני).
    שוב תודה :)

    השבמחק
    תשובות
    1. אין צורך להשתמש בו בכלל בשילוב עם המגבת. כדי שלא יילך סתם לפח, אני מציעה לך לשים כרגע את המגבת בצד ולסיים את הפילינג אורז, ואז לחזור רק למגבת.

      מחק
  2. פוסט לעניין תודה סוף סוף הבנתי קצת תודב

    השבמחק
  3. אחד ה-פוסטים המעולים שקראתי לאחרונה. כתוב בצורה נעימה וידידותית למשתמש. תודה רבה. ולכמה שאלות (באמת הדפסתי את הכל כדי לעבור שוב ושוב על ה"חומר" אבל עדיין יש לי כמה שאלות כלליות: אם אני מסתכלת על שבוע שלם, ואני משתמשת בפילינג אורז של ג'יג'י על בסיס יומי... מתי אני מכניסה בכל זאת פילינג פיזי ופילינג כימי... נגמרים לי הימים. מנסה לארגן את זה כשיגרה קבועה למשך השבוע. תודה רבה !

    השבמחק
    תשובות
    1. שלומית יקרה, התייחסתי לנושא של פילינג מסוג פילינג האורז בצורה נפרדת בפוסט. הוא חלק משגרת הניקוי ולא מחליף פילינג כימיקלי בשגרת הטיפוח.

      מחק
    2. תודה רבה על התשובה. היום קיבלתי את כל המוצרים שהזמנתי מההמלצות שלך. יש לי עדיין שאלה לגבי השימוש במשך השבוע...והיא נובעת מהחלק האחרון שבו כתבת "יש להמנע מהגזמה של שילוב כמה מוצרי פילינג אחד אחרי השני, לדוגמה - תרחיץ גרגרים, אחריו מסיכת פילינג כימיקלי, אחריה טונר חומצה גליקולית ולסיום סרום רטינול. שילוב כזה יפשיט את העור שלכן ויערער באופן חמור את החומציות הטבעית שלו".אם אני משתמשת לדוגמא בפילינג פיזיקלי ומשתמשת בפילינג כימיקלי באותה שיגרה זה נחשב יותר מדיי ? (פילנג הלימון ואחריו טונר של דה אורדינרי) בימים שאני משתמשת רק בפילינג פיזיקלי (המסיכה של EARTH SCIENCE ואז רטינול... זה נחשב יותר מדיי ?

      מחק
    3. כמו שכתבתי בפוסט, כל שגרה חייבת להיות מורכבת מפילינג פיזיקלי בניקוי וכימיקלי במוצרי הטיפוח, כך שזה לא יותר מידי. לשמור על איזון בהתאם למצב של העור.

      מחק
  4. פוסט מהמם..לאחרונה קראתי רוב הפוסטים דלך אחורה..שאפו לגמרי!!שאלה לי אליך איסה מוצרים או שגרת טיפוח הכי טובה להלהעלמת כתמי פיגמנטציה עדינים?

    השבמחק
    תשובות
    1. מוצרי הפילינג הכימיקלי שבפוסט ובעיקר חומצה גליקולית.

      מחק
  5. פוסט נהדר!
    רציתי לשאול איפה נכנס הסיפור עם מוצרים מבוססי אנזימים? האם הם גם נחשבים כפילינג כלשהו? ואיך מומלץ לשלב אותם?

    השבמחק
    תשובות
    1. אנזימים בדרך כלל משולבים עם חומצות מסוג כלשהו. אפשר להתייחס אליהם כפילינג כימקלי בשגרת הטיפוח.

      מחק
  6. מה זה מגבת פנים לניקוי כפול? מגבת רגילה או מיוחדת

    השבמחק